Människooffer för gudars och skymnings skull

Människan behöver leva i sammanhang som är hanterbara och begripliga. Utan att förstå får man inget sammanhang, utan sammanhang blir vi vilsna. Hur fungerar alltet? hur blev människan till? Kan vi påverka skeenden som har med vår existens att göra och hur gör vi det då på mest effektiva sätt utefter vad målet är?

I alla tider har man behövt köpslå med krafter man inte förstår och man har ”hoppats” att de offer man erbjuder efter den tidsålder man levt i ska räcka och skapa välgång i första hand för en själv och den egna familjens leverne, sen ens klan, samhälle och land

Min egen ”stams” offer finns lämningar efter som flyttats från heliga platser till museum i södra Sverige

”Massor av renhorn framgräfdes jämte ben af ren och andra djur, hvaribland ett större antal björnskallar”, skrev Hallström
Bland benen fanns en stor mängd offergåvor, till exempel smycken, pilspetsar och mynt

Offerdjur är djur avsedda att offras i religiösa ritualer”

Människooffer

…rituella dödandet av människor,[1] har historiskt sett förekommit i de flesta kulturer och förekommer i ett fåtal länder även idag.

Syftet med offren har varit vitt skilda.

Själv har jag nöjt mig med trädkramande och vördnad för naturen i min personliga utlevelse av ritualbehov. Jag har även en seite och väldigt gamla samiska föremål som jag ärvt vilka är av stort affektionsvärde för mig prydande mitt hem.

Då en fd arbetskompis dog för ett par år sedan hade jag fått ett smycke hon gjort åt mig strax före. På hennes gravplats placerade jag i gengäld en trolltrumma av én i miniformat som min far gjort. Vi ger gåvor till varandra vänner emellan, då vi kommer eller då vi far. Vi ger gåvor till de som går i pension eller fyller jämt. I själva verket är jag själv en obotlig presentsmurf som tom ger gåvor åt helt okända och jag får av helt okända. När jag bröt benet för två år sedan den 31/5 fick jag av en författare böcker hemsända. Jag har fått en present av en bloggkollega på VK. Ja man blir glad av att få, men att det är saligare att gifva är sant!

Man offrade det man trodde skulle blidka gudarna vare sig det handlade om förväntade högt önskade kommande skördar ur jord eller moderliv.

Filmens King Kong skulle blidkas med en vacker ung flicka så skulle resten av stammen förhoppningsvis skonas. Sedan har vi då offer i krig och dess soldater som för att skapa skräck hos motståndaren bokstavligen tar motståndarens värdighet och själ ifrån denne, och efter döden tom äter symboliskt viktiga organ.

Vi har i modern tid sett ”soldater” i krig skära ut sina offers hjärtan och äta, precis som på gamla historiska bilder från forntid.

Trofehuvuden har vi dessutom sett i en mängd så att det hotar ens världsbild och psykiska hälsa. Vi har läst Magda Gads beskrivning av krigets Kongo där man inte bara nöjer sig med skändning av den döde utan också exempelvis tvingar en hustru (Mama Masika) att se slakten av sin man, därefter tvingas äta upp sin sönderhackade mans penis och slutligen utsättas för multipla våldtäkter ovanpå sin döde mans kvarlevor.

Det starka vittnesmålet är så svart och så upprörande i delar och i sin helhet men det jag har kvar på min näthinna är detta;

Hon trodde aldrig att det skulle bli krig.

Det tror ingen människa som lever i fred.

De går till jobbet, de lagar middag, de hjälper barnen med läxorna. De planerar vad de ska göra under semestern.

slut citat Magda Gad om Mama Masikas öde

Jag minns då det för första gången på det där påtagliga sättet kröp in under skinnet på det där sättet som man aldrig glömmer och det var Utöja. Insikten om att ideologiska mördare som anser de gör rätt för en god sak i slutänden finns även i norden i form av etnisk norrman. En person som kunde ställa till med så stor skada. Det var något som lade sig ovanpå allt annat. Visst har det mördats i alla tider, och alla krig är hemska, men nu började vi skruva besvärat på oss då det som alltid hänt därborta bakom en TVskärm på riktigt fanns så nära och som sedan dess sägs vara här för att stanna.

Breivik såg sig själv som soldat. Tänk om det kommer fler som honom?? som vill slåss mot de andra ”soldaterna”. Europa har förvandlats till ett miniwannabemellanöstern med allt vad det innebär. På 5-6 år har Norden en fantastisk utveckling i samma riktning där Sverige sticker ut minst sagt. Vad händer när polarisering peakar?

Ideologiska mördare, enskilda eller i grupp som tillber en ideologisk ledare eller gud. Alla förståsigpåarna som i sin tur ideologiskt försäkrar oss om att inte göra annat än att fortsätta leva för annars har de onda vunnit.

Kolmilan som måste skötas annars brister ytan och kolarn dör en kvalfylld död. Det är här jag har lösningen!

När nånannanismens gud hyllas i syfte att minska terrorns kraft för en god sak faller alla initialt in i dess kör. Visst måste vi leva! Efter regn kommer sol, efter sorg kommer en vemodig acceptans och överlevnadsinstinkten är stark!

Hon trodde aldrig att det skulle bli krig.

Det tror ingen människa som lever i fred.

De går till jobbet, de lagar middag, de hjälper barnen med läxorna. De planerar vad de ska göra under semestern.

Nånannanismens gud säger att vi MÅSTE offra människor. Nånannanismens gud säger att det är ok att offra människor. Nån annan ska offras. Inte jag inte min man inte mina barn, inte mina kompisar. Inte min släkt…inte mitt samhälle, inte MITT LAND.

Jo, säger Nånannaismens gud.

Nånannanismens gud minskar inte terrorns kraft- den förminskar dess offer.

Nu ska ledartexter smattras in i våra ögon, den ena mer tårdrypande än den andra om hur viktigt det är att inte ge avkall på vår livsstil. Har redan sett tex en Svdtext jag spyr på. Det finns säkert värre pekoral förstås! Denna vill väl och som avslutning på bla bla bla hjärta slash smärta kommer;

Jag önskar att jag kunde skriva att vi inte ska låta dem vinna. Att vi inte ska låta rädslan ta över. Men nu handlar det om våra barn och då är läget annorlunda. Låt oss i stället hoppas att även förövarna inser att de gått för långt. För det räcker nu.

slut citat

Vad fan skriver människan?!

Låt oss i stället hoppas att även förövarna inser att de gått för långt. För det räcker nu.

slut citat

Hela vitsen med terror är ju att ingen går säker och att göra största möjliga skada.

Vi kan inte gömma oss bakom storvulna plakatretoriska massmöten om att vi minsann håller ihop, vagga huvven, tända ljus och rita hjärtan som ”svar” på terror.

En tröstande text med budskapet ”hoppas” att terrorister ska ångra sig typ ”ojsan, jag ångrar mig, det var nog lite grovt å fläska på med bomb mot barn” ??

Stödja blomsterhandlare är nog bra, symboliska ritualer är viktiga initialt men..

…..vi kan faktiskt inte räkna med att det finns en generell vilja att stå i nån av våra politikers skapade jävla ideologiska osynliga köer för att lajva statister som offer.

Var god tryck;

  • 1 för bombdåd
  • 2 för lastbilsdåd
  • 3 för bildåd
  • 4 för knivdåd
  • 5 för att höra erbjudandena en gång till

Det är här jag har lösningen. På ett mer strukturerat sätt måste människoofferritualer nu införas för det här håller ju inte. Ordning och reda även i människoofferindustrin. Vilka vill offras frivilligt för att skydda resten av samhället? räck upp en hand?

fotnot

Jag har inte bloggat på 8 månader. Jag har knarkat twitter istället

The Sun; After Manchester its time for anger

It is becoming clear that the top-down promotion of a hollow ‘togetherness’ in response to terrorism is about cultivating passivity. It is about suppressing strong public feeling.

It’s about reducing us to a line of mourners whose only job is to weep for our fellow citizens, not ask why they died, or rage against their dying. The great fear of both officialdom and the media class in the wake of terror attacks is that the volatile masses will turn wild and hateful.

This is why every attack is followed by warnings of an ‘Islamophobic backlash’ and heightened policing of speech on Twitter and gatherings in public: because what they fundamentally fear is public passion, our passion.

They want us passive, empathetic, upset, not angry, active, questioning. They prefer us as a lonely crowd of dutiful, disconnected mourners rather than a real collective of citizens demanding to know why our fellow citizens died and how we might prevent others from dying. We should stop playing the role they’ve allotted us.

slut citat The sun

Nima Dervish skriver

När din religion ställer till det i världen, när lite för många följare av din religion sprider destruktiva budskap, när liiite för många fördömer demokrati och sympatiserar med allt från Hizb-u-tahrir till IS…

När allt detta pågår, så kommer organisationen som själv hamnat i blåsväder för att ha bjudit in tvivelaktiva föreläsare (Ibn Rushd) och claim:ar svenska traditioner.
Det är inte lite fräckt. Speciellt när lite för många uppvisat problem med att anamma svenska, europeiska och västerländska traditioner gällande allt från yttrandefrihet och satir till klädsel, mat och dryck

slut citat

Vidare skriver Nima

Jag såg en bild delas på Facebook: På en roll-up, bakom några hijabklädda kvinnor i Malmö, stod det ”Ramadan, en ny svensk tradition”. Så har organisationerna som brukar missionera om högtiden beskrivit den sedan 2010. Och medier och politiker med flera brukar för det mesta haka på och bekräfta den beskrivningen.

Ordvalet är inte självklart. Är ramadan även en samisk högtid om många muslimer firar den i norra Skandinavien? Eller: om tusentals svenskar flyttar till Somalia, blir midsommar en somalisk och afrikansk tradition då? Nja. Ramadan är inte direkt det första man kläcker ur sig om någon säger ”Nämn en svensk tradition!”. Inte heller nattvarden lär ligga ytterst på tungan, om man säger så.

slut citat Nima

Jag är bara så snurrig av alla motsägelsefulla budskap som kommer som dartpilar genom nätet om att inget svenskt finns – ingen svensk kultur, ingen svensk mat, osv- sen hips vips är Ramadan en svensk tradition

2 thoughts on “Människooffer för gudars och skymnings skull

Kommentera

