6:e mannen om medborgarskap

HÄR

Men jag vill inte skjuta in mig på Aregawi, hennes icke-boende i Sverige, hennes icke-existerande kunskaper i svenska eller noll koppling till det land hon har sprungit mil efter mil för att representera. Jag vill skjuta in mig på det faktum att jag bor i ett land som nedvärderat medborgarskapet till något som någon – vem som helst – kan få med frukostflingorna.

Du behöver inte kunna språket, du behöver inte vara ostraffad – allt som krävs är att du har bott i Sverige några år. Krav på anpassning till lagar, regler, kultur, språk finns inte heller i det kravlösa Konungariket. Att ställa krav på folk ligger inte för Sverige. Hellre än att ställa krav på den blivande medborgaren så delar vi ut medborgarskap till nästan alla som vill ha det, av en eller annan anledning. Det kan väl inte vara rätt?

2 thoughts on “6:e mannen om medborgarskap

  1. Hej Mexan! I vårt land har idrott blivit det myndigheterna prioriterar att vi medborgare ska intressera oss för, istället för att engagera oss i väsentliga frågor. Härav följer att det blir så viktigt för Sverige att vinna, att våra medborgare kan komma varsomhelst ifrån! Nu är det sällan Anna eller Sven som tävlar för den svenska flaggan!

    Gilla

Kommentera

