Ett skepp kommer lastat

Ett skepp kommer lastat

Sökt bygglov i Härnösand

Migrationsverket kommer att betala 453 kronor per boende och dygn – totalt runt 800 000 kronor per dygn om fartyget är fullbelagt.

– Det är ett helhetskoncept. Det ingår mat, reparationer på fartyget och så vidare, säger Willis Åberg.

Bra ide´eller?

Det finns några andra aspekter på den här typen av boende också och de handlar om risk. Hur många bränder som startats av de boende själva på förläggningarna är i nuläget något dunkelt, men det är såvitt känt ett antal. Lika gäller för bråk eller för all del våld och eventuella upplopp. NOA, den Nationella Operativa Avdelningen inom polisen har hemligstämplat allt som berör kod R 291, dvs alla polisiära ärenden som berör migrantsituationen (DN här).

Det sekretessbeslutet är förvisso överklagat och tingsrätten i Stockholm konstaterar att polisens beslut var felaktigt (VF här). Värt att notera i sammanhanget är att händelser som sorterar under polisens ansvar och som är MOT dessa anläggningar sorterar under en egen kod, nämligen R 310. Under 291, som alltså endast hanterar händelser dessa boenden ligger emellertid per 2016-01-29 över 5000 inrapporterade händelser. Bland annat bråk, bränder och bombhot.

Föreställ er nu bråk, bränder och bombhot ombord ett mycket gammalt fartyg. Föreställ er polis som skall göra en inbrytning ombord ett mycket gammalt fartyg där personalen -vilket inte lär vara sjöfolk, införstådda med fartygets konstruktion och skyddande system- övergivit skeppet eller låst in sig i gud vet vad (ankarboxen?) för att stävja ett upplopp eller desarmera ett pågående knivhot.

Båda dessa exempel är seriöst relevanta i sammanhanget. Det är en helt annan sak att göra detta ombord ett fartyg jämfört med en träkåk ute i landsbygden. Föreställ er effekten av en brand ombord ett fartyg jämfört med en gammal kursgård i ett eller två (som bäst tre) plan som är omgjord till flyktingboende.

För den misstroende i svårigheten att släcka anlagda bränder ombord ett fartyg rekommenderas att googla ‘Scandinavian Star’. Kort sagt, ingen kommun, framförallt inte de med begränsad räddningstjänst och polisiära resurser vill se bilder på ett fartyg i ljusan låga i sin egen hamn med Sveriges idag närapå obefintliga räddningshelikoptrar hovrande ovanför (ja, det var en obehaglig ordvits).

vidare*****

Möjligen, tänker jag, skulle det vara fungerande om vi till exempel placerar detta fartyg vid, skall vi säga Stadsgårdskajen i Stockholm? Sthlm har betydande tillgång till både kompentent polis i högre antal, räddningstjänst och andra nödvändiga resurser. Södermalm. I hjärtat av opinionssverige dessutom.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s