Bära sig själv och andra

Galopperande sjukskrivningar

Inget tyder på att ökningen av sjukfrånvaron som pågått sedan 2010 är på väg att brytas.

Regeringens mål är att sänka det från 10,3 till 9 dagar, men vår nya prognos pekar i stället på att sjukpenningtalet år 2020 hamnar kring 13 dagar, skriver Ann-Marie Begler och Lars-Åke Brattlund, Försäkringskassan slut citat artikel

Jag ber om ursäkt för att jag sabbat statistiken med brutet ben o hjärtsnörp. Satsar på att nästa år bära ansvaret på mina axlar stadigare och släpa mig fram till klippkanten själv. Hinner förmodligen dra in ett par skattekronor till andra under färden dit

Mitt brutna ben efter 6 veckor i 3 olika gips plus 3 veckor med ortos, dvs 9 veckor total imobilisering utan att få stödja någonting- 9 fucking veckor i rulle. En skitsak – det kunde gått värre, jag kunde slagit ihjäl mig, och det finns värre skador osv ggr flera, och tro mig, jag har fött ett par barn och haft öppna frakturer och ett par andra ”vanliga” frakturer, blivit skuren med machete, slagit hål i huvudet och sytt, haft hjärnskakning så jag har referenser och vet vad smärta är.

Förutom dessa grunkor så hade jag äran att vara misshandelsoffer ett par år under min ungdom. De värsta upplevelserna har jag inte ens sagt till bästa vänner och/eller make.

Men detta benbrott knäckte mig. Jag hade så ont att jag grät varje dag 2 veckor efter att jag slutat med ortosen (11 veckor efter benbrottet) innan jag fick hjälp på ortopeden av ordinarie läkare som kommit tillbaka från semestern. Kass callusbildning plus moms. Sjukgymnast fick jag träffa 18 dgr efter avgipsning/borttagande av ortos. Inte ett dugg OK.

Ben efter 9 veckors ”vård” med sk ”konservativ behandling” en av alla läkare jag träffade under sommarn sa att han skulle skruvat ihop benet. Kul å höra =( Det hade förmodligen förkortat min konvalescens och jag hade varit på bena mycket fortare. Nära 5 månaders heltidssjukskrivning och ständig smärta tär 

2015-08-14 08.26.05-22015-08-07 20.49.01

Dessutom behandlade arbetsgivarn mig initialt som skit vilket kostade mig extra lidande och hade inte min kompis flugit i taket och kontaktat högsta chefen vet jag inte vad som hänt. Djupt deprimerad har jag varit. Make var/är guldet vänner gröna skogar och flera nättroll vardagslivets vatten i ett ökenrullstolshelvete

Detta har gjort nånting med mig och det kommer att ta tid att återhämta mig mentalt. Och fysiskt.

2015-12-03 11.23.14

 

16 thoughts on “Bära sig själv och andra

  1. Stackars dig, inte roligt det där. Vet inte var ortos är. ska googla. Efter mitt brott var benet svullet i över ett år så jag trodde förstås att det aldrig skulle bli sig likt men efter tre år nu så är det rätt skapligt.
    Hoppas att det bättrar sig för det är verkligen inte kul att vara svullen o ha ont. Du har väl anmält till försäkringsbolaget, viktigt om man har kvarstående men efter ett år.
    Hoppas att det bättrar sig snart.

    Liked by 1 person

    1. jag har stöd på det benet o jag jobbar sen sju veckor tillbaka; 6 veckor halvtid och from denna vecka heltid. Grejen är att det inte läkt ihop ordentligt även om fraktursidorna ”ligger bra”- spiralfraktur. Har ätit diklofenak modifierad extra starka alvedon och pronaxen enl läkordination o kan hålla mig över vattenytan med dem, men magen pajar trots omeprazol så nu har jag uppehåll sen i måndags å ska hanka mig fram ändå för utvärdering nästa vecka. Jo det där med försäkringar är en vetenskap, men tack för råd/omtanke!

      Gilla

  2. Har helt och hållet förståelse vad du genomlider med det benet. Är i en annan typ av situation, där benet inte är fullt så svullet. Fick en propp i låret konstaterad i början av veckan och det enda tillfället jag inte har vadsmärtor, är när jag ligger ner med benet i högläge. Väntan fem timmar på akuten, för att sedan åka hem och ringa tidigt på morgen efter för en tid för ultraljud. Sova två timmar hann jag med. Fick tid snabbt och tillbaka till akuten och vänta ytterligare fem timmar för att få ett recept samt fem minuters genomgång … Hade de skickat mig till medicinavdelningen istället, så hade jag varit hemma betydligt snabbare …

    Liked by 1 person

  3. Herregud!! När jag får ångest av att läsa det du skriver måste din upplevelse vara en ångestladdad, frustrerande och långdragen mardröm som ingen utomstående kan sätta sig in i. Livet är INTE rättvist och en del människor drabbas av mer orättvisa än vad som är rimligt.

    Det är väl därför en del får en rejäl tilldelning av bitch-gener, antar jag? 😉

    Jag känner oerhört medlidande och i brist på bättre så öser jag massor av stackars, stackars, stackars över dig. Hade jag förstått omfattningen av skadan tidigare hade jag kunnat kommit och ritat något uppiggande på gipset ..

    Liked by 1 person

  4. Usch vad jobbigt!
    Ja, jag tänker lite på det där när man sitter och nagelfar sjukskrivningar och försöker få ner den. Tänker på maken som var heltid sjukskriven hela 2014 innan han försvann ur rullarna. Hur tänker de dra ner på dessa dagar månntro?

    Så fruktansvärt jobbigt det låter med frakturen! Och allt runtomkring dessutom. Måste vara fruktansvärt jobbigt att få tampas med krånglande chefer upp i allting. Styrkekramar till dig!

    Liked by 1 person

    1. Tack Trolleriet! Precis? Hur sjutton ska de ordna dagarna i palliativ vård? En god medborgare är en som inte belastar systemet på sin dödsbädd utan dör snabbt? Är svåra sjukdomar inräknade i statistiken? DET skulle jag vilja veta.

      Det är ju i så fall som när jag för 27 år sen jobbade på ett ställe där vi alltid gick minus hur mycket vi än försökte spara, tills det kom fram att arbetsgivaren missat att lägga in kostnaden för fast anställd journattspersonal….ridåå!

      Att mista sin make eller barn måste vara höjden av alla smärtor. Jag ser ju att den efterlevande lever, men jag förstår inte hur…..

      Det du nämner sist tar jag itu med nästa vecka nu när jag är på bena. Det måste redas ut hur fan *hen* tänkte och på vilken grund. =(

      Tack för omtanken! Kram!

      Gilla

  5. Hej Mexan! Jag tycker att du ska kontakta Patientnämnden! Det låter som du inte fått adekvat vård i mina öron. Sen, är det ju jättebra att du får stöd av anhöriga, det behövs i såna lägen. Och dagens arbetsgivare, kan man absolut inte räkna med, trots att de enligt lag är skyldiga att underlätta rehabilitering tillbaka efter sjukfall. Kram från Mia.

    Liked by 1 person

    1. I´m in progress o tillräckligt tillbaka för att peta i både det ena o det andra. Har hämtat ut 13 sidor journaler o hittat en del matnyttigt då en läkare skriver mot en annan. Ska dessutom träffa AG nästa vecka. Mail är guld = all kommunikation kvar, no bullshit talk

      Tusen tack för omtanke!

      Gilla

  6. Jag sabbade också statistiken på jobbet trots att jag gick tillbaka dit på deltid i rullstol, benet i gips, armen i gips, andra knäet paj, krossad skalle och plåster lite överallt. Föll när jag klättrade is, helt eget fel alltså. Jag borde kanske betalat till FK i stället att få sjukpenning?

    Läkaren som drabbade mig sa att en kurator/forskare bara sitter och pratar så det är bara att jobba på heltid trots gipset, men då skrek min chef att det går inte alls och avdelningen var inte ens handikappanpassad, det gick inte att komma till toan med rullstol. Så det blev halvtid, sedan 75%. Efter 4,5 månader kunde jag lämna rullstolen och börja på heltid. Tog ut halva semesterdagar för att gå till sjukgymnasten. Men jag gav inte riktigt upp att klättra, dumhuvud som jag är.

    Stå på dig, på det andra benet, annars sätter sig nog någon på ditt sjuka ben. Ha det bra, skön jul i alla fall!

    Gilla

    1. Man skulle kunna spela in en tragikomisk sketch om din erfarenhet, som en splatterfilm=) Tur det gick bra! Gud VAD får er klättrare att hålla på?? knarkat karuseller som små? endorfinmissbrukare? Hahaha!

      Gilla

Kommentera

