Polisens råd; ”Gå med i medborgargarde”

Ivar Arpi

När bevakningsbolagen har ringt på natten den senaste månaden så har polisen inte haft någon tillgänglig bil.

På ledarsidan har Per Gudmundson skrivit om nattvandrarstaten, där ordning, säkerhet och krisberedskap alltmer överlåts åt frivilligkrafter. Eller åt säkerhetsföretag. 1974 fanns ungefär 6 900 väktare, i dag är de ungefär 20 000.

vidare;

Kommer du att gå med i företagarföreningen?

-Principiellt är jag helt emot. Hur ska de som inte har råd göra? Då blir man ju skyddslös. Men jag kommer säkert gå med. Mycket, mycket motvilligt.

Men jag känner mig rädd för allra första gången för att bo här. Är jag och staten överens om att kontraktet mellan oss nu omförhandlas?

slut citat

Reflektion;

Precis som jag tidigare skrivit angående minskad poliskår, neddragningar i kårbilparken dåligt betalt och en massa poliser som säger upp sig. EFTER medborgargarden kommer en explosion av nyföretagande bland xcops- liksom marknaden för homesecurity kommer det att finnas obegränsat tillväxtutrymme. Med en ökad mängd vapen liksom en ökad mängd kriminella, en minskad välfärd och ett otryggare folk är framtiden dyster, But hey! Jag var i Sydafrika 2,5 vecka och bodde dels på high security hotell och ett par dgr i ett gated comunitieområde.

Visst strävar vi efter likaprincipen med omvärlden på alla områden? Avhoppade poliser kan sälja sina skills med bättre utkomst än att jobba för staten. En del som är kvar riskerar dock bli dirty cops med svarta pengar i sina fickor bara de vänder bort sina huvven

4 thoughts on “Polisens råd; ”Gå med i medborgargarde”

  1. Huvudpersonen i filmen ”The Purge” säljer säkerhetsutrustning. Skillnade där är
    * det är en fånig film (har inte sett den, går efter recensioner).
    * där stängde ”nattväktarstaten” bara i 24 timmar.

    Gilla

Kommentera

