Yara´s song och Sveriges regerings skuld

Svensk regering ansvarig

”Aldrig sett den typen av våld”

Fyrtiofem minuter efter att ambulansen hade kommit till Yaras adress samma kväll var hon på sjukhusets akutintag.

Där gjordes de sista upplivningsförsöken.

Morgonen därpå inledde Mats Dalén, kriminalkommissarie vid polisen i Blekinge, sin utredning.

– Det var först när jag var med på obduktionen som jag insåg vidden av Yaras skador. Jag har aldrig – aldrig – sett den typen av våld mot ett barn.

– Det var så omfattande att jag hade svårt att ta det till mig. Det fanns nästan inte ett ställe där hon inte var skadad”

Rektorn på Yaras skola gjordes ansvarig för hennes död vilket fick honom att försöka begå självmord

Nu väljer hustrun Karin Johansson att berätta.

– Jag vill att sanningen kommer fram. Jag tycker att Johan blev sviken av sin arbetsgivare som behövde en syndabock, säger hon

Vidare;

Johan Johansson älskar sitt arbete som rektor, men på hösten hade han påtalat problemen för förvaltningschefen, elevantalet hade ökat snabbt på de två skolor han ansvarade för, personalen gick på knäna. Sex av tio barn är invandrade, många har stora behov. En kurator hade fem procents tjänst på de två skolorna.

Den 12 maj är han kallad till möte på Kommunhälsan. Johan Johansson har grubblat över sitt ansvar. Vid fem tillfällen fick han information om Yara och agerade. Han ringde socialtjänsten. Fick svaret att en vårdnadsutredning är gjord och fallet avslutat

*****************

I veckan bestämde sig Karin Johansson för att ställa upp på en intervju med SVT:s Blekingenytt som kontaktat henne.

– Jag kände att jag har en skyldighet mot Johan att berätta. Han hade inte blivit sjuk utan den offentliga avrättningen. Johan är den enda som blivit uthängd.

+++++++++++++++++++++ slut citat från över ett år gammal artikel

Jag kom att tänka på detta nu och bara konstaterar att våra styrande har mycket blod på sina händer. Har skrivit tidigare

HÄR 23/10 2014

F.ö vill jag påstå att Yaras död inte ”bara” kan skyllas gärnings*hen* utan det klimat i vårt land där kritik eller frågetecken eller att ens bry sig- kan stigmatisera ev anmälare som rasister. Hellre än att råka ut för detta -drar man sig och det redovisade omständigheterna kring fallet Yara hitintills är förskräckliga i all sin glans med defakto alla som oroat sig och signalerat INNAN. slut cit mig själv

2 thoughts on “Yara´s song och Sveriges regerings skuld

Kommentera

