Marteus säger det uppenbara!

HÄR

Svenska barn drabbas av Pisas konstigheter, förstod man. Detta trots att alla barn i de 43 deltagarländerna förstås får samma frågor. Men, hävdade Serder, engelskans ”substance” och ”reference” är mycket lättare att förstå än svenskans ”substans” och ”referens”.

Fast i toppländer som Japan, Finland och Estland vet de visst vad substans och faktor betyder. På sitt eget språk, till och med.

När Margareta Serder får frågan om vad Pisaresultaten säger om svensk skola, svarar hon: ”Det enda som Pisa mäter är (…) matematik, läsning och naturvetenskap. Något annat mäts ju faktiskt inte. Så skola i kris är ett alldeles för vitt begrepp att tala om.”

Jaså? Och i vilka akademiska ämnen är läsförmågan inte viktig? I själva verket säger väl kunskapsläget i de tre ämnena väldigt mycket om skolans kris. Såvida man inte tänker sig att Sverige ska bygga sitt framtida välstånd på syslöjd och brännboll.”

slut citat Marteus

Det Serder försöker belägga är att Pisa inte är forskning, hon borde istället ägna sig åt var det gick snett och hur vi ska rätta till det i Svensk skola. Tex öka läsförståelse? Funkar hennes egen läsförståelse så dåligt att hon inte kan ta in resultatet? Medan Vänstern skyller Alliansen och taskiga öppettider på landets bibblor som orsak dalar siffrorna i raskt takt.

Men vet ni vad?

Vi kan alltid låtsas som om allt är som förut, och öka på genusstudierna och tassa runt i vår stratosfärbubbla med ”rätt” syn!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s