När önskemålen om Hijabbärande kvinnor på TV som nyhetsankare,..

….kommer från andra generationens invandrare blir jag otroligt provocerad. Jag är glad över att läsa vad andra vet om detta

”Klä er mer ”lämpligt” och undvik klara färger, korta kjolar, tajts och genomskinliga material, lyder den nya klädkoden för kvinnliga statsanställda.

Liza Hido, ordförande i Bagdads kvinnoförbund och själv kristen, är orolig:

”Det är klart att vi är rädda. Vi fruktar att statsanställda kvinnor på sikt kommer att tvingas bära hijab”, säger hon till TT.

Också i Afghanistan snävas kvinnornas liv åt ytterligare: TV-journalister ska bära slöja och inte sminka sig så mycket, anser myndigheterna.

Att religionen styr tillvaron över hela världen är inget nytt. Problemet är att problemet inte försvinner.

Att det är på samma sätt år 2012 som på medeltiden. Att kvinnor måste klä sig och uppföra sig på ett visst sätt, i den religiöst laddade traditionens namn. Att det fortfarande ställs arkaiska patriarkala krav på kvinnlig kyskhet – och att de ställs i någon guds namn.

Arbetet mot denna urgamla kyskhetstradition går trögt; tio år efter mordet på Fadime Sahindal förekommer hedersvåld och tvångsäktenskap fortfarande också i Sverige” slut citat

slöjan signalerar kvinnoförtryck

 

Denna artikel skriven av en Fatima Johansson 2003 i Aftonbladet som ett sorts ”bevis” på hur illa burkaklädda kvinnor blir behandlade-kan nog vara en av de mest infantila jag läst på länge. I Aftonbladet Wendela är denna artikel publicerad ”Beslöjad för en dag”. Som burkaklädd får stackars Fatima inte ta ut pengar, får inte ett lånekort, blir stoppad på Arlanda och mycket mycket mer. Jättehemskt eller?

Jag läser.

”Jag har just blivit stoppad i utgångshallen av en man i blå tulluniform. Den kostymklädde affärsmannen som hejdas jämsides med mig får gå vidare efter en snabb biljettkontroll. Jag förs undan”

Vad vill hon befästa med det? Att en maskerad människa kontrolleras men inte en kostymklädd man?

”För att få ett lånekort måste jag fylla i ett formulär och visa legitimation. Den blonda välklädda kvinnan vid informationsdisken tvekar en stund innan hon tar sats och säger:
– Det går inte om jag inte får se att det är du”

Jag tar mig för pannan och biter mig i läppen, wtf, menar Fatima att man som iklädd burka ska kunna få personligt utställda dokument UTAN att visa att det är en själv på ett framvisat ID????

Kvinnan bakom luckan inne på Svensk kassaservice tittar ner på mitt körkort och sedan på mig med en bekymrad blick.
Jag har bett om att få ta ut 500 kronor från mitt konto.
– Det här kan nog bli svårt. Jag måste göra en identitetskontroll och se ditt ansikte. 
Hon vänder sig om byter några meningar med sin äldre kollega innan hon vänder sig tillbaka mot mig och urskuldande skakar på huvudet.
Jag säger att jag kan visa mitt ansikte för henne om vi går undan till ett annat rum.
Det hjälper inte.
Hon börjar prata om säkerhetsföreskrifter och jag noterar att ordet ”tyvärr” nämns flera gånger på mycket kort tid.
Postkassörskan vågar inte låta mig gå in i ett avskilt rum bakom glasväggen. Jag går därifrån utan pengar.
 

Det vore ju väldigt märkligt om jag kan dra ett tygstycke över hela mig och bli insläppt bakom kassadisken i ”Svensk kassaservice” för att min religion påbjuder den lösningen, få lånekort utskrivet utan att min ID fastställs, och kan passera säkerhetskontrollen på Arlanda (detta var före de skärpta reglerna efter 9/11. Folkpartiet anklagades fiska i sk grumliga vatten– Detta skulle ju göra SD starkare och Ullenhag slog fast att FP skulle bana väg för tolerans..

2010 var det dags igen. En försiktig framställan varför Burka el heltäckande slöjor inte skulle få användas i skolan var ”

”som Ann-Charlotte Eriksson nämner är att lärare inte kan se vem som kommer för att skriva ett prov om eleven bär heltäckande slöja.

– Läraren måste vara säker på att det är rätt elev som hon eller han sätter betyg på, säger hon.”

Nyamko Sabuni hade koll, men fick så mycket skit!

Frankrike får iaf stöd av Europadomstolen!

En 4,5 år gammal men ack så aktuell artikel av Dick Erixon HÄR

”Å ena sidan går Socialdemokraternas partiordförande Mona Sahlin i demonstrationståg med Hamas och Hizbollah. Å andra sidan uttrycker Socialdemokratiska kvinnoförbundets ordförande snusförnuftiga uttalande som jag saknar från de borgerliga om var gränsen går för slöjor, handslag och andra seder där kulturer kolliderar.

”Jag tycker inte de borgerliga tar debatten om integration och kulturkrockar på allvar. En läsare skickade över borgerliga politikers reaktion på handskakningsdomen iSmålandsposten (klicka på bilden för att läsa). Man gömmer sig. Sticker huvudet i snön. Vill inte veta av frågorna. Blir nevösa och vänder bort blicken.

Det är inte ledarskap! Vi kan inte ha en regering som abdikerar när det gäller känsliga kulturella frågor. slut cit Erixon

Marcus Asplund/Västra Sörmlands räddningstjänst jobbar förebyggande för att sänka antalet drunkningsolyckor. Katrineholms kommun bör se till att det finns badvakter vid de populära utomhusbaden Djulöbadet och Duveholmsbadet.

– En del utländska flickor får inte bada utan kläder, men kläderna tynger ner och ökar drunkningsrisken, uppger Asplund till Katrineholms-Kuriren.

Sommaren 2003 drunknade en somalisk tonårsflicka när hon tog sig ett dopp vid ett av baden, fullt påklädd. Liknande olyckor har även skett runtom i landet när burkor odyl tyngt ner de ofta icke simkunniga kvinnorna.

Burkinis lösningen

Pat Werner (s), ordförande i service- och tekniknämnden, anser att simundervisning är viktigare än badvakter.

– Det har ordnats simundervisning för invandrarflickor i badhuset, där de fått låna heltäckande baddräkter, burkinis, så möjligheten finns för alla som vill att lära sig simma i kommunen, kommenterar han.

Fler har drunknat pga ovanstående anledning

HÄR

Barn från Mellanöstern har ökad risk att drunkna

LÄS MER HÄR sid 13-14 sista stycket

drunkning

Men som tur är så är det vita cismän på 55 plus som är det vanligaste drunkningsoffret

Aftonbladet har naturligtvis skrivit om Burkinins förtjänster 2008  ”Heltäckt är helrätt-så blir du en burkinibrud” numera ”död” länk, men HÄR kan man se att den funnits

Expressen skrev samma dag om vilken revolutionerande uppfinning burkinin är för muslimska kvinnor. Självklart är dessa kläder att föredra om alternativet är en burka att bära på land..

”Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet…..” Koranen 24:31

Så det är väl vad varje man önskar, att hans kvinna bara ska vara för hans ögon och varje kvinna önskar väl att hennes man bara ska vara för hennes ögon.
”SÄG till de troende männen att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet; det leder till större renhet i deras liv. Allah är underrättad om vad de gör.”Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet……” Koranen 24:30

Det finns en lärd muslimsk man som sa att kvinnan är och ska betraktas som en värdefull juvel, varför skulle man vilja dela den med andra?

Vad rent och vackert, inte sant?

/en svensk revertit

Mauricio Rojas förespråkar ett Burkaförbud i hela Europa

”Om man vill leva så ska man välja ett annat samhälle där sådant är accepterat.”

-Men finns det inte de som frivilligt bär burka eller niqab?

– Det finns givetvis kvinnor som vill bära burka, precis som det finns de som vill bli omskurna, stenade eller slagna. det tillåter vi inte för det kränker människans värdighet. Samma sak ska gälla för burkan, det är en form av kvinnligt slaveri.

Kommentera

