Första kommunen att slå ihop äldreomsorg och ensamkommande?

Fiffigt! ensamkommande ska få praktisera i äldreomsorgen och bo i samma hus

Genom att på ett smart sätt kombinera äldreomsorg och ensamkommandemottagning, till och med i samma hus, hoppas kommunen göra sitt för att balansera det besvärliga demografiska förhållandet vi kommer att få inom kort. De ensamkommande behöver vara gå ner en våning och praktisera i att ta hand om våra svenska åldringar. Jag tror det är exakt vad de tänker sig då de kommer till Sverige. Honestly.

 

Sen kan ju kommunen i sin tur sätta Svenska ungdomar som praktikanter på ensamkommandeboendet?

Pojkarna kommer också från andra kulturer, vilket också lyfts fram i utredningen kring händelsen i december. Detta och språksvårigheter kan betyda att en enkel tillrättavisning uppfattas som både orättvis och kränkande”

”Händelsen i december kom i princip som en blixt från en klar himmel.

Ungdomarna här är som vilka svenska ungdomar som helst. Man kanske inte är nöjd med ett svar, surar ett tag men sedan är det bra igen.” slut citat

Reflektion; I artikeln betonas hur viktigt det är med bemötandet, att det sker kulturkrockar, att barnen är traumatiserade, att svenska ungdomar inte förstår vad de gått igenom, att man måste lyssna på dem. Samtidigt som man kan utläsa att just detta barn inte ville reda ut saken ens med tolk, och att han inte visade någon ånger.

How about ”rusta” både de svenska ungdomar som ska praktisera på ensamkommandeboenden? och för allt i världen de som kommer? Vad skulle hänt om denna praktikant inte haft en kollega som kunde låsa in henne? På vilket sätt går man vidare med detta barn så att *hen* kommer att klara av ett liv utanför boendet? Om barnen inte fixar att göra enkla göromål som att plocka bort efter sig utan att slå ner den som sa det lär det ju kunna bli en del ”kulturkrockar” på äldreboenden åxå tänker jag.

Arbetsuppgifter i vår svenska äldreomsorg som i olika nivåer i dessa barns kultur skulle upplevas som direkt kränkande finns ju. Det är mest ensamkommande pojkbarn som kommer och liiiite tvivlar jag på att de ser sig själva inom ett yrke där man sköter andras hygien och eller övriga sysslor som ett lämpligt värdigt sammanhang.

Fast migrationsverket har väl tillsammans med Arnholm snickrat på en genuscertifieringsutbildning som kirrar alltihopa?

Ibland blir man helt matt av att ta del av medias rapporteringar där man med blotta ögat kan se att barnet inte är ett barn, att barnet själv konstaterar att där det vuxit upp ( hur man nu kan göra det färdigt då man fortf är ett barn?)- ja där ses man som vuxen vid 7-8 år…och sen kommer de hit och behandlas som bebisar och man använder begreppet barn eller ungdom..

Hur som helst finns mycket att göra för att på ett bättre sätt ta hand om barnen som kommer!

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

Eftersom vi i Sverige tar emot flest ensamkommande flyktingbarn i EU kan det ju vara värt att göra det på ett bra sätt så att inte ”lite gruff” slutar i dödsfall

Andra skriver

”Det är okey för Sara att gå ut och dansa, ta ett glas vin och att leva västerländskt. Men hon vet ju att det för många andra muslimer inte är det. Enligt sharialagarna skulle hon säkert behöva stenas till döds ett flertal gånger för alla sina överträdelser.

Sara flydde för att få leva i frihet och jämställdhet. Men nu ser hon vår stad fyllas upp allt mer av muslimer med olika inriktningar, vissa med bibehållen sharia-tro. Otryggheten har nu blivit hennes dagliga gäst. En dag sa hon: ”Jag är rädd! Jag är rädd för att bli dödad!”

 

Det finns många muslimska kvinnor som flytt hit därför att de riskerat dödsstraff i sitt hemland, p g a skilsmässa eller annat. Bland dem växer nu rädslan.

 

Jag mötte en jättetrevlig kille i en tobaksaffär, ägd av en invandrare, för ett tag sedan. Jag hoppade in i deras samtal med en liten fråga och sedan fördjupades samtalet med den yngre killen snabbt. Jag fick veta att hans familj hade flytt från Irak och orsaken var den att de var kristna. Han drog fram ett kors som annars var väl dolt under skjortan, eftersom det var farligt att visa det för andra invandrare. ”De har bränt ned hundratals kyrkor i Irak! Sa han.” Jag bekräftade med ett nickande att jag kände till fördrivandet av de kristna ut en rad muslimska länder och tillade att jag själv var kristen.

 

Eftersom vårt samtal kändes tryggt och gränslöst så frågade jag honom vad han tyckte om dagens invandringspolitik? ”Jag avskyr den! Sa han. Det strömmar ju in muslimer hela tiden – de som tvingade oss att fly. Snart är de väl alla här och då måste vi fly igen. Jag är livrädd för att bli dödad! Vi har byggt upp en fin restaurang här och blivit svenskar. De har redan försökt bränna ned den en gång … jag vill inte fly igen!

Och vet du, bara för att jag tycker som jag gör, så kallar de mig rasist!”

2 thoughts on “Första kommunen att slå ihop äldreomsorg och ensamkommande?

  1. Hur vi kan svälja bluffen med dessa s.k. ankarbarn är en gåta vars döda föräldrar och släktingar helt plötsligt vaknar till liv så fort de är etablerade i vårt land. Kreativiteten är stor då dessa baaarn från sina påstått eländiga förhållande och sannolikt utan resvana samt utfattiga lyckas färdas runt halva jordklotet är en annan gåta. Politikernas lögn om att dessa och andra från MENA skulle vara någon sorts pensionsräddare och torka oss i häcken på hemmet är en gigantisk bluff. Likaså tesen att de kriminella och bilbrännande ungdomarna i förorterna törstar efter arbete och utbildning för ingenting intresserar dessa mindre. I ett läge då hundratusentals går arbetslösa så är varje individ som kommer bara en belastning för vår välfärd eftersom det tar sisådär 9 år innan de får något att göra. I stället för att importera analfabeter så borde vi fondera medel för att den dagen de eventuellt skulle behövas inom bl.a. äldrevården så kan vi erbjuda goda löner till välutbildat folk som skulle strömma hit och ARBETA. Vår utmaning ekonomiskt är att färre skall göra mer och det har vi hittills lyckats bra med så vi behöver ingen påfyllning med arbetslösa. Jag hade förut en granne som var mycket högutbildad och kom från ett afrikanskt land och han var en given talare internationellt och mycket uppskattad. Han fick ett erbjudande om hemspråksundervisning trots att han kom från Liberia. Han skrattade åt erbjudandet för i Liberia talar man engelska. Om jag vill lära mig engelska så får jag betala. Jag talar dock fem språk flytande varav engelska är ett av dom.

    Gilla

Kommentera

