Mattsson, EU´s riddare mot fattigdom och rasism

Då man bor i Sverige som inföding, dvs det hatfyllda ordet man inte får säga, för då är man rasse, jamen då ska vi ha dåligt samvete över tiggarna. Det är vårt fel att de kommer hit eftersom vi suger ut fattiga länder och tiggare har rätt att vara här, få skydd, härbärgen kläder och socialbidrag- på vissa ställen.

Media ömsom snyftrapporterar ömsom skuldbelägger läsaren. Jag läser Britta Svensson

Expressens Mattssons OCH Aftonbladets Helins personliga alster läser jag inte av princip, men kan inte låta bli att se den förstnämndes rubrik iaf då jag surfar runt; ”Kvinnan som ger tiggaren fingret”

Det är inte svårt att lista ut innehållet. Kvinnan på bilden är så föraktfull, så det är självklart Expressens moraliska plikt att hänga ut henne. Expressen står på de godas sida och samarbetar med ”Researchgruppen” i andra ärenden där svensken ska sättas åt.

Kanske, kanske fattar folk nu att då du minst anar kan du bli fotograferad och uthängd, om inte som samhällets fiende nummer ett, så åtminstone som en misshaglig icke medkännande och hatfull medborgare.

Britta berättar om läkarmissionen som arbetar på plats i Rumänien

”- Människor måste få utbildning och jobb och stöd till ett vanligt liv där de kan försörja sig.

I Bukarest i Rumänien arbetade Läkarmissionen hårt efter Ceausescus fall för att hjälpa de tusentals övergivna gatubarnen.

Conny Sjöberg tycker att EU borde satsa på stora program där den materiella standarden bland de fattigaste i Rumänien höjs.”

Maria Abrahamsson skriver i ett blogginlägg en liknelse om kattskrällen och tiggare. Liksom när katten svänger runt bena och är hungrig så måste vi mata de hungriga tiggarna på gator och de små läger ”kåkstäderna” som uppstått.

-”Pengar i en mugg, mat, husrum eller filtar – du väljer. Kall behöver värme, hungrig behöver mat. Och detta inte bara när det gäller kattskrällen.

slut cit M Abrahamsson

De flesta verkar rörande o-överens om att pengar i en mugg inte löser långsiktiga problem. Jag tänker på Abrahamssons katt och den slutsats hon själv inte drar. Som medmänniska och djurvän, menar hon- är det självklart att hjälpa! oavsett om själva hjälpen genererar fler katter, eller människor som dyker upp.

Självklart kan man ösa båten, men det verkar ngt tröstlöst och inkonsekvent om man inte samtidigt lagar läckan. Vi får hoppas Mattsson skickat”researchgruppen” på ”jobb” så att vid detta laget de tagit reda på kvinnans identitet så att AFA kan göra en påhälsning!

3 thoughts on “Mattsson, EU´s riddare mot fattigdom och rasism

  1. Så rätt, så rätt. För min egen del så brukar jag erbjuda tiggarna pengar i utbyte mot arbete. DÅ, blir dom alltid förbannade och ger mig ”fingret”.

    Bodde ett antal år i utlandet och i den närmaste gatukorsningen gick dagligen en ung zigenarkvinna stapplandes fram med ett litet barn på ryggen som föreföll nästintill död. En svensk kvinna på besök skrek av empati då hon såg detta baaarn och ville genast att vi skulle stanna bilen och öppna plånboken. Jag sa NEJ och hävdade att detta var rent bedrägeri. Hon såg med avsmak på mig men min triumf var total när vi några timmar senare på köpcentret mötte samma par med varukorgen full och baaaarnet glatt skuttandes omkring med en glass i handen. Vid liknande vägkorsningar gömmer romerna tiggarrekvisitan i skogen efter arbetspasset bestående av snedslitna skor, smutsiga kläder samt käpp.

    Summa summarum så är det meningslöst att erbjuda romer arbete såväl som utbildning för det ingår inte i deras kultur att anamma detta. Romerna har funnits i Sverige i sisådär 500 år och fortfarande är arbetslösheten runt 80% hos de arbetsföra samt att de är överrepresenterade när det gäller brott b.l.a. mot åldringar. Romer är ett problem i hela Europa så inget nytt under solen. Givetvis finns det romer som bryter detta mönster på ett positivt sätt men de är i minoritet.

    Vid min sommarstuga så råder stränga restriktioner om vad jag får bygga och straff väntar mig om jag bryter mot regelverket men att i nästa andetag utan vidare från myndigheternas sida acceptera uppförandet av s.k. kåkstäder är för mig svårgripbart. Varje skänkt krona är en garant för att problemet och kåkstäderna växer. Jag tror få vill detta förutom de kommunister och miljötomtar som vill utrymma kungliga slottet och göra detta till ett härbärge för Europas problemfolk.

    Gilla

  2. Bra att du är innehållskritisk – men du kanske skulle använda samma kritik på dina egna texter innan du klickar publicera. Jan Helin är inte chefredaktör för Expressen (utan Aftonbladet) och har heller inte skrivit inlägget du länkar till. Det har Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, gjort. Så svårt är det ju inte att dubbelkolla så man har rätt namn på några av Sveriges största medieaktörer…

    Gilla

    1. Surfade mellan båda blaskorna i morse, men nu är det åtgärdat. Kom på att jag spankade fel gubbe då jag redan farit i morse, men visst var det slarvigt av mig!Hade listat ut att jag skulle bli ”påmind” om det=) Men wtf, det kan ju vara bra för dem att bli lite ihopblandade. Inte kan väl nån av dem ta illa upp?

      Jag jobbar å drar ihop skattemedel 9,5 tim/dag denna helgen utan rast, så skrev detta innan jag stack denna morgon, kunde inte rätta till det förrns nu=)

      Sen vet jag inte VILKEN av dem som är den ”största” SINSEMELLAN, bara att Mattsson ”leder” som störst av dem utåt i sitt ”verk” som fotbeklädnad av gummi med högt skaft med oönskad substans på. Mellanrostcaffelattebrun.

      Gilla

Kommentera

