Stöd Sara Mohammad!

Riksorganisationen GAPF – Glöm aldrig Pela och Fadime är en sekulär och ideell förening som arbetar mot hedersvåld. Vi vänder oss till både män och kvinnor som på ett eller annat sätt är utsatta för – eller berörda av hedersrelaterat våld.

Att sätta ordet islamofob på henne är ett bottennapp. Det är dags att sätta ner foten nu, det får räcka med att smutsa och försöka tysta folk genom att säga att de är islamofober. Ingen gynnas av detta. Samhället behöver en debatt om hedersvåld.

Hade kritikerna emot Sara Mohammad varit ärliga, hade de för länge sedan kallat henne för fobisk. Det är först då Sara Mohammad börjat ta upp att problemet med att heder även finns inom islam som dessa människor vaknade.”

Min reflektion;

Vilka är det då som kritiserar Sara Mohammad?

Sara Mohammad skulle varit med på manifestationen emot sexuellt våld och förtryck, men motades bort av bla Foujan Rouzbeh, Mehrtab Motavvas, Bahare Andersson, Ida Dzanovic. Dessa och många andra hotade med att hoppa av om Sara Mohammad närvarade.

Att Rouzbeh arbetar MOT Mohammad är bara det en värdesäkring på att det Mohammad gör är viktigt!

Rouzbeh är/har varit ”verksam” i Hijabuppropet, Megafonen, Husby och uttryckte detta ang Thomas Ledins stöd till Jason Timbuktu;

-”I videon ”Jag är Jason” läser olika personer upp samma tal som Jason höll i riksdagen. Tomas Ledin är en av dessa, och jag undrar hur han kan känna samma saker som jag och dela mina erfarenheter? Tomas är inte Jason. Och om han nu är det, så kan jag omöjligt vara Jason.

Rouzbeh använder begreppet “rasifiering”  när hon deklarerar att Ledin ej kan ha något som helst gemensamt med henne för de tillhör ju inte samma ras. Är man-kallar man sig själv “antirasist” är ju arbetet med att lösa rasism och motsättningar inget att lägga ner tid på då man kan elda på hatet mellan grupper med främsta verktygen just rasism och sexism som hon säger sig arbeta emot=)

Hon, Rouzbeh, är nu alltså på krigsstigen mot Sara Mohammad och med det ”bakgrundsarbete” hon hitintills kan äras för, syns det stå helt klart att det ”fel” Mohammad gör är att kritisera Islam. Sådant ska slås ner. Hårt.

———————————————————————————-

Mohammad vet ju inte ett dugg vad hon pratar om..?!

 Du har själv erfarenhet av hedersförtryck, berätta?

Jag blev könsstympad när jag var sex, när jag var 16 tvingades jag bära slöja

och när jag var 17 riktade min bror en Kalasjnikov mot mig för att jag inte ville gifta mig med någon jag inte kände.”

LÄS MER

Muslimsk kravlista

Detta arbetar alltså bl.a Rouzbeh för att få igenom;

Man betraktar den egna religionen snarare som ett sätt att leva än ett trossystemDet är också i livet självt, med alla dessa socialt betingade regler och värderingar, som den religiösa tillhörigheten manifesteras och som religionen utövas, inte främst i bön och gudstjänstliv och det gemensamma religiösa språket d.v.s. arabiska .

Därför hamnar vissa sådana islamiska religiösa yttringar utanför det som omfattas av religionsfriheten.

Muslimska minoriteten kritiserar den snäva definitionen av religion som ligger till grund för den svenska religionsfrihetslagstiftningen.

Det behovs särlagstiftning när det gäller godkännande av muslimska minoriteten.

Med ett sådant godkännande kan vi begära rättelse av svenska familjerätten för att anpassa den islam. Det är den som är viktigast för Sveriges muslimer. Äktenskap, skilsmässa, vård av barn,omhändertagande av minderåriga barn.

Det handlar också om att ha rätt till att ta ut ledighet vid vissa av de två stora religiösa högtiderna, att få vara ledig ett par timmar mitt på dagen på fredagar för att kunna deltaga i fredagsbönen.

I sådana frågor behövs särlagstiftning som betraktas ett nödvändighet för att skydda de svenska muslimernas muslimska identitet. Möjligheterna att kunna leva helt och fullt enligt den islamiska familjelagstiftningen om man så önskar är mycket svårt i Sverige, om vi inte får status som eget minoritet”

2 thoughts on “Stöd Sara Mohammad!

Kommentera

