Mamma jobba barn katastrof

”Svenska kvinnors sjuktal är en folkhälsokatastrof” skriver Britta Svensson

Svenska kvinnor är lurade av en modell som inte fungerar. Vi lever efter en drömbild där vi kan göra karriär och samtidigt vara 100 procent mammor, och helst hemmafruar också. Vi tror att vi inte behöver offra någonting.

Det går inte. Jag är ledsen, men det är sanningen.
Allting kostar. Satsning på jobbet kostar tid med barnen. Tid med barnen gör att du inte kan ge järnet på jobbet. Villa, trädgård, hund tar tid.

En icke jämställd make som själv gör karriär pressar dig över bristningsgränsen.
Det är oviljan att betala priset för antingen det ena, eller det andra, som gör svenska kvinnor sjuka.”

slut cit Britta Svenssons artikel

Jag vet, been there -köpt t-shirt industrin och bomullsfälten med…

ingen konst å hålla vilken boll som helst i gång

Det är hektiskt,stressigt, man slits mellan dåligt samvete för barnen och plikten till jobbet, inkomstbortfall är kännbart. Då, på den tiden barnen var små, pusslande, jobbandes delade turer, oregelbundna arbetstider, vaknatt, journatt vikariat i flera år, strövik-alltid redo med kort varsel.

Varför inte gå ”all in” å baka allt matbröd själv? å tygblöjor är ju bra för barnen! barnmaten, jamen sjääälvklart gör man ju den själv! eller hur?

Det skall till militärisk logistik, samverkan, planering och delat ansvar för att den biten skall överlevas- de s.k hektiska åren. Om inte det funkar? om kärlek och respekt urholkas? utan det – inget värdigt liv. Då kan man lika gärna gå

Jag var säker på att jag skulle dö av en infarkt, ilska och stress innan jag fyllde 35. Man kan bara inte vara så frustrerad, förbannad, besviken, arg, utan att resultatet skulle sluta i att man faller död ner. Jag överlevde, men nog fan var det dyrköpt, inte minst för barnen.

Som tur var/är gav mig livet en annan chans. Tack för det!!

Att känna tillit är det största av allt!

Om man nu ska hålla på att gå in i väggen många ggr under sin livstid? Ja, då tänker jag att man i af kan välja lite olika material nästa gång! Inte ta en tegelvägg varje gång utan liksom chocka sig själv med att ta ett murket träplank då å då för omväxlings skull!

Det är viktigt att lyckas gå igenom väggen! Spottandes träflis but still alive and kicking, och till slut kan man ta en tjurrusning genom en djävla stor kartong och känna att livet trots allt är gröna sidan upp!

Jag är medveten om att detta är ur ett kvinnoperspektiv och jag kan tycka att det inte bara är kvinnan som äger problemet att det cit Britta ”måste få kosta ngt om man väljer det ena eller det andra”

Det ultimata är väl att nån drar i uppförsbacken ett par km, å den andre ligger i lä bakom, sen turas man om? eller så trampar man bredvid varandra, kollar så det inte blir smygpunka, rostiga styren och becksvart utan belysning…

Kram på er alla stressade småbarnsmödrar! Släpp sargen, skissa livskartan, kapa minusposter och fyll på plus! Var rädda om er, bryt ihop å kom igen!

Goafton!

 

 

6 thoughts on “Mamma jobba barn katastrof

  1. Så jävla bra inlägg!! Tack för det!!!

    Jag kan också köpa den där t-shirten! Jag kraschade och valde om! Fy fan va tacksam jag är för det!!!

    //a

    Gilla

  2. Måste det hela tiden vara ”jämställt” då?
    (Med lika utfall och allt vad det heter.)

    Jag och min fru klarar oss utmärkt med att vara jämlika!

    /Senior

    Gilla

  3. När barnen är små och OM BÅDA förvärvsarbetar måste man iaf kanske ha en syn på att BÅDAS arbetsdag fortsätter sen barnen hämtats och man kommer hem. Om en lägger sig på soffan å den andre fixar allt annat blir det ohållbart i längden såvida man inte går på duracellbatterier =)

    Jag pekar på det faktumet att man måste vara rätt synkade för att det ska funka i den sk vardán, i längden.

    Gilla

    1. Med två heltdisarbetande föräldrar så hjälper det inte om båda gör precis lika mycket, det finns ändå inte tid att vara de ”perfekta” föräldrarna 100% så kvinnan kommer inte känna sig tillräcklig ändå om hon har det målet. Sen är väl den egentliga frågan, vill verkligen kvinnor i allmänhet lämna ifrån sig halva makten över hemmet? Jag kan då erkänna att det vill jag absolut inte så om jag och min kille i framtiden skaffar barn så slänger jag min karriär (ingenjör) på hyllan och blir hemmamamma. Gud vad jag ser fram emot detta!!! 🙂

      Gilla

      1. Många kvinnor vill INTE dela med sig av ”makten” i hemmet, thats a fact. Makten över skitiga blöta galonisar, dagisväskor med skiften av ombyteskläder, förskoleväskor med rutten frukt, kamma ungar för koll av lus 2 veckor varje höst å vår,sköta magsjuka barn och barn med öroninflammationer,halsfluss, påssjuka, tandlossning, växtxärkande ben osv. DET är ett imperium man VILL styra över själv? He he!

        Väcka barn i arla morgonstund i tid, men under tidspress.

        Pappor kan åxå gå ner i arbetstid, vara barnlediga och kan då ta del av ”makten och härligheten” och nej nej nej, ”perfekt förälder” vad är det? Dessutom har dygnet bara 24 timmar som sagt.

        Men i Sverige har vi ju en rätt generös föräldraförsäkring dont u think? Det sk livspusslet måste läggas av föräldrarna själva, men det skulle vara bra med ökad mängd ”livskunskap” i skolorna och då menar jag INGET genustrams. Dessutom kan barn ta eget ansvar över områden i hemmet =)

        MITT EGET ultimata tidsspann för arbete är mellan 9-15. Det skulle inte vara dumt, tid och ork för annat utan att vara slut i pannbenet? Men jag KAN välja! så då kostar mina val.

        Dagens klokord blir därför;
        -”Hur man än sliter å drar- kalsongen sista droppen tar..”

        Gilla

Kommentera

