Lustigt gummistövelmode…

…..Jag är ingen som följer sk mode. ”Måsten” i klädväg är icke för mig. Kläder har man på sig för olika ändamål: äre blött å man ska gå i skog å mark så har man stövlar. Är det varmt har man sanddaler eller andra lämpliga skor osv. Kläder ska vara praktiska, ha ett syfte. Men jag tycker att man får klä sig som man vill såklart!

Vi brukar ju besöka Köpenhamn varje år sedan många år tillbaka. Där noterade jag som hastigast för en del år sedan att snygga bruttor stolpade omkring inne i stan på asfalt med långa gröna gummistövlar. Detta trots att det inte var någon nederbörd. Smålog åt det, men de var för många för att det skulle vara enskilda ”val” konstaterade jag.

När vi var ner till Fjollträsk för en vecka sen hade ”modet” tydligen nått huvvestan i Sverige dårå. Jag menar ”nått” som i slagit IGENOM…men vilken fördröjning. Jag är förvånad faktiskt?!

T.om den unga tjejen som jobbade hos Frisören jag var till på Östermalm hade dessa stövlar.

INOMHUS……

 

Vi pratar alltså rejäla gröna doningar! Hon såg väl ut som en äppelfräsch tonåring som just skulle ut med 5 åringar på en Mullevandring i närmsta skogsbryn ungefär, eller anställd på ”Ur och skur” förskola.

 

Antar att stövel -och gummifetischister har Julafton 07-24..=) Men ack vilken plåga för fötterna, and that smell?

Påminner mig förresten om när dotra för många år sen hade en ”Goth”period och skickade efter nån form av ”transformer” stövlar- dyra som fan, från Tyskland. De såg ut ungefär som de nedan, man kunde bygga på grunkor och förändra hit å dit…maken lyfte bara på ögonbryen å sa;

” fina stövlar, de kan du ha som vadarstövlar nere i sjön”

Jag ”skällde” väl pliktskyldigast en pisskvart till hennes stora förtjusning =)

En annan rolig anekdot var när dessa stövlar med ägarinna gjorde ”festivaljumping” i södra Sverige och skulle hem till shtaan igen. Flyglifta var tanken, men de unga tjejerna kom inte med tänkt flyg och fick sova över på Arlanda på en träbänk. Stövlarnas ägarinna vaknade av att det stodo några förfriskade finnar lutande och svajande över henne och förtjust gjorde ”hårdrockstecknet” samtidigt som de brölade ”Lordi” på brutaläktfinska…

One thought on “Lustigt gummistövelmode…

  1. Men allvarligt! Det verkar ju stämma. Jag såg också en kvinna i helgen som fick mig att höja ögonbrynen lite. Reagerade lite på att bysten inte såg helt naturlig ut, hon var hur sminkad som helst, långt hår som fick mig att misstänka löshår, tight tröja och byxor, och när jag lät blicken glida ner, beredd att se hur höga klackarna var, chockades jag av stövlar. Sen fick jag höra att även mina väninnor reagerat på samma sak. WTF? Nu vet jag att jag brukar vara rätt dålig när det gäller mode, men jag hade nog inte trott att någon skulle falla för detta.

    Gilla

Kommentera

